Co roku rośnie liczba zachorowań na raka piersi, za co częściową winę ponoszą mammograficzne prześwietlenia rentgenowskie oraz toksyny trafiające do naszego środowiska

Kiedy stajemy w obliczu trudnych życiowych problemów, które musimy rozwiązać, aktualne staje się posłanie Dalaj Lamy mówiące, że: „zmiany zachodzą tylko poprzez działanie”. Słowa te znakomicie nadają się na hasło akcji, która do działania miliony kobiet na świecie popierających coroczny Miesiąc Świadomości Raka Piersi (Breast Kancer Awareness Month)

Każdego października od1985 roku w każdym telewizorze, na plakatach, plakatach także w reklamach można dostrzec łatwo rozpoznawalny symbol Miesiąca Świadomości Raka Piersi – pętelkę z różowej wstążki, którą kobiety z dumą noszą na swoich strojach. Niezliczone dobroczynne biegi, wycieczki, marsze i inne imprezy przynoszą rocznie sto milionów dolarów na walkę z postrachem współczesnej kobiety: rakiem piersi. Tak znane firmy jak Avon, Lee Denim Dniem Revelon przyłączają się do organizowanego przez Fundację Susan G. Komen „Wyścigu dla kuracji” („Race for the Cure”) i „Marszu dla Nadziei” („Walk for Hope”) Szpitala Miejskiego w Los Angeles. Do udziału w zbiórkach angażuje się także znane gwiazdy.

Co roku w USA wykrywa się raka piersi u 180.000 kobiet, z których ponad 44.000 umiera na tę chorobę. USA mają jeden z najwyższych na świecie współczynników zapadalności na raka piersi. Pięćdziesiąt lat temu ryzyko zachorowania na raka piersi w ciągu całego życia kobiety wynosiło jeden do dwudziestu, teraz jeden do ośmiu. Krótko mówiąc, tak zwana „wojna z rakiem” nie zrobiła żadnego wrażenia na epidemii raka piersi, która rozprzestrzenia się w najlepsze, przy czym współczynnik zapadalności na tę chorobę wzrasta o jeden procent rocznie.

Od roku 1995, kiedy to Narodowy Instytut Raka (National Kancer Institute) stwierdził, że „rak piersi jest chorobą, której w żaden sposób mnie można zapobiec”, motto Miesiąca Świadomości Raka Piersi brzmi: „Wczesne wykrycie jest Twoją najlepszą ochroną„. Amerykańskie Stowarzyszenie Rakowe (American Cancer Society; Socjety skrócie ACS) wystąpiło z podobną informacją w roku 1997 ogłaszając, że: „nie ma realnych sposobów zapobiegania rakowi poza jego wczesnym wykryciem„. Dlatego też mammografy znalazły się na pierwszej linii obrony a sławy takie jak Rosie O’Donnell rozdają darmowe koszulki z odpowiednim napisem reklamowym, gdy tylko umówisz się w swoje przychodni na prześwietlenie piersi.

Tak, więc przyłączmy się wszyscy, przypnijmy różowe wstążeczki, ubierzmy sportowe buty i wyjdźmy ma ulice. Zanim jednak dasz się ponieść emocjom i odpowiesz na to wezwanie, dobrze by było, abyś dowiedziała się o kilku sprawch.